29 VI 2019 Gorce z audiobookiem?
 Czytelnicy bocheńskiej Biblioteki, 29 czerwca 2019 r. uczestniczyli w wycieczce w Gorce. Wyjazd organizowany był w ramach realizacji projektu „Audiobook kontra książki czyli z czym lepiej podróżować” dofinansowanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wędrowaliśmy pod czujnym okiem Magdaleny Paprota - przewodnika beskidzkiego. Wyruszyliśmy z Nowego Targu a celem był Turbacz. Wędrując szlakiem zobaczyliśmy i poznaliśmy historię ołtarza polowego stworzonego ku czci Maksymiliana Kolbe na Polanie Brożek. Przy ołtarzu umieszczone są tablice poświęcone franciszkaninowi ojcu Dionizemu Śmiałkowskiemu oraz Stefanowi Mrugale - twórcy sanktuarium. Głównym elementem sanktuarium są trzy suche drzewa odwrócone korzeniami do góry. Podziwialiśmy roztaczającą się niesamowitą panoramę na pasmo Tatr, po drodze odbiliśmy do Kaplicy Papieskiej, gdzie w każdą drugą niedzielę sierpnia odbywa się Święto Gór. Przez lata ta tradycyjna msza była odprawiana przez ks. Józefa Tischnera który pochodził z nieodległej Łopusznej. Wzdłuż całego szlaku na Turbacz mijaliśmy liczne obiekty kultu religijnego, niewielkie kapliczki, figurki, krzyże i obrazy. Odpoczywaliśmy na polanie Bukowina Waksmundzka, która położona jest na zboczach szczytu o tej samej nazwie. Z polany rozciąga się panorama na Magurę Spiską, Pieniny z Jeziorem Czorsztyńskim oraz Tatry. Po drodze mijaliśmy brzozowy krzyż poświęcony pamięci żołnierzy podziemia niepodległościowego, którzy walczyli w Gorcach. Do schroniska pod Turbaczem dotarliśmy po około 2,5 godzinie. Pierwsze schronisko pod Turbaczem znajdowało się na Polanie Wisielakówka. Zostało jednak zniszczone w 1933 roku w wyniku pożaru. Budowę kolejnego obiektu, już na Hali Długiej, zainicjowano w 1934 roku. Obiekt i ten został zniszczony w trakcie II wojny światowej. Budowę obecnego schroniska, na wysokości 1283 metrów n.p.m., zaczęto w 1953 roku, a otwarcie obiektu nastąpiło w roku 1958.

Uczestnicy wyjazdu w schronisku skorzystali z odpoczynku na szerokim tarasie z przepięknym widokiem na panoramę polskich gór, wysłuchali opowiadanych przez Panią Przewodnik ciekawostek związanych z powstaniem schroniska. Po chwili wytchnienia kolejnym punktem było wyjście na szczyt Turbacza. Stoi tam kamienny pomnik z tablicą informującą o wierzchołku oraz żelazny krzyż z datami 1945-1985. W  drodze powrotnej schodząc na Halę Turbacz uczestnicy zatrzymali się przy Szałasowym Ołtarzu, gdzie znajduje się kamień i tablica upamiętniające wyjątkowe nabożeństwo jakie odprawił tu ksiądz Karol Wojtyła.

Wycieczka była bardzo udana, dostarczyła wielu niezapomnianych wrażeń. Uczestnicy zobaczyli interesujące miejsca, poznali ciekawostki historyczne związane z pasmem Gorców, nauczyli się sprawnie korzystać z map turystycznych, zrobili sporo pamiątkowych zdjęć i stali się bogatsi o nowe doświadczenia. Na zadane pytanie z czym lepiej podróżować audiobookiem czy książką, w tym przypadku z mapą tradycyjną, odpowiedź była jedna, jednomyślna: mapa! I my się z tym zgadzamy, wędrując wsłuchujemy się w naturę, upajamy otoczeniem.

Efektem wycieczki będzie wystawa fotograficzna z wędrówki na Turbacz, która eksponowana będzie w dziale Zbiorów Audiowizualnych.

© 2006-2024 Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Bochni Poczta  |  Redakcja  |  Twórcy  |